Jezelf kietelen

met 1 reactie

Soms moet je jezelf kietelen.. want de ander doet het niet! Of niet op een manier die prettig is voor jou.
Veel mensen hebben de neiging aardiger, milder en meer vergevingsgezind te zijn voor anderen dan naar zichzelf toe.


Hoe komt dat nou eigenlijk?

Heeft dat te maken met de comfortabele slachtofferrol?
Of gun je een ander meer dan je jezelf gunt?
Heeft het te maken met een diepe onbewuste wens geaccepteerd en aardig gevonden te worden?

Waarom zijn we niet zo aardig naar onszelf toe?

Ineens komt het besef
Ik ken mensen die plotseling beseffen dat ze dingen jarenlang verkeerd aangepakt hebben.
10 jaar of langer vergooid hebben. Wat als het tot je doordringt dat je jezelf heel lang respectloos hebt laten behandelen of gebruiken? Ben je boos op jezelf dat je dit hebt laten gebeuren? Boos op de ander, omdat diegene meegewerkt heeft aan jouw ongeluk? Boos om al die jaren die je door je handen hebt laten glippen?

Hoe nuttig is het om jezelf daarvoor op de kop te geven?
Een keer zeggen of denken: “dat was niet zo handig van mij!

 

Dat is mild zijn naar jezelf.

 

Maar dat dekt de lading niet. Dat lukt zo makkelijk als je iets echt heel stom vindt. Dan blijf je de boodschap herhalen HOE stom het was. Jezelf verwijten dat je het allemaal zo verkeerd hebt gedaan. Als je echt fanatiek bent blijf je in je herinneringen zoeken wat je allemaal verkeerd gedaan hebt. Daardoor voedt je jezelf keer op keer met een hele negatieve boodschap. Je haalt jezelf naar beneden met als resultaat dat je je heel erg ongelukkig voelt.

 

Welke negatieve dingen zeg jij tegen jezelf?
Als je jezelf blijft vertellen hoe slecht je bent, dan ga je daar zelf in geloven. Als je kijkt naar alles wat misgaat en misging, dan wordt dat alles wat je ziet. Je hoofd en hart vullen zich met de boodschap die je jezelf in overvloed geeft.
boos op jezelf?


Gelukkig kan het ook anders!
Door je aandacht bewust te richten op wat leuk en goed is aan jezelf.

Of als eerste stap:
Wat ging er goed vandaag? Wat was er leuk vandaag?

Wanneer je bewust op zoek gaat naar wat goed ging, dan krijgt je weer een positief voedsel voor je gedachten.
Er kunnen nog steeds vervelende en onaardige dingen terugkomen. Die zitten er waarschijnlijk nog in overvloed.
Het is aan jou om deze narigheid te bestrijden met andere, mildere, positieve gedachten. Dat wat je het meeste aandacht geeft zal overwinnen!

 

Wees heel eerlijk tegen jezelf
Er zijn misschien vragen die steeds terugkomen: Waarom heb ik dit laten gebeuren?
Waarom koos ik niet voor mezelf? Waarom heb ik mezelf zo laten gebruiken of misleiden?
Durf jezelf een serieus en eerlijk antwoord op die vragen te geven.
Wat leverde de situatie je op? Wat bracht het je voor positiefs?
Als je er niet – op wat voor manier dan ook – een beloning of fijn gevoel aan overhield dan had je al veel eerder andere keuzes gemaakt. Een mens pijnigt zichzelf niet moedwillig en bewust.

Stel dat het antwoord is: ik had aandacht en liefde nodig. Ik wilde me mooi en gewaardeerd voelen. Dat kreeg ik van hem. Dat ik onderdeel was van zijn geheime leven, dat hij er niet altijd was als ik hem nodig had, dat nam ik voor lief. Dat stukje aandacht voelde zo goed op het moment dat het er wel was.
Wat maakt dan dat dat beetje aandacht zo belangrijk is voor jou?


Wat doe je met die antwoorden?

Als je weet waar je keuzes en gedrag vandaan komen en wat je ermee bereikte voor jezelf, dan weet je waar je naar op zoek bent. Wat het is dat jij nodig hebt? De volgende stap is nadenken hoe je jezelf kan voorzien in je eigen behoeften. Zoals bij het eerder genoemde voorbeeld: Op welke manier kun je jezelf die aandacht en waardering geven die je bij die ander zocht?

Als het zo simpel was.. waarom heb ik het dan zo lang anders gedaan?
Waarom doe je wat je doet? Hoe kan het dat je jaren iets hebt volgehouden waar je niet gelukkig van werd of wat eigenlijk niet zo goed bij jou past?

Dat komt omdat de keuze die je hebt gemaakt voor jou de beste manier was om voor jezelf te zorgen. De beste manier die jij op dat moment wist of tot je beschikking had. De beste manier die jij wist om voor jezelf te zorgen of om in jouw behoeften te voorzien.


Gun jezelf het begrip dat je een ander ook zou geven.

Geef aan jezelf positieve voeding, positieve gedachten om weer rechtop te kunnen staan.
Geef jezelf een welgemeend compliment, omdat er altijd iets leuk of goed is aan jou!
Soms moet je er even over nadenken, misschien omdat je al langere tijd niet aardig voor jezelf was, maar er is zeker weten iets en eigenlijk nog wel meer!

En dan, omdat het kan, omdat het mag, omdat het ook voor jou is:

 

Kietel jezelf!!

Gun het jezelf

Want ook jij hebt het recht om gelukkig te zijn!

One Response

  1. Brigitte
    | Beantwoorden

    Heb t net gelezen en er herken er toch wel bepaalde dingen in. Denk ook dat t ee vaak langzaam insluipt. Zeker als je chronisch ziek bent, en je dingen niet meer kunt. Ben iets gaan doen wat ik wel nog kan en met plezier. Voelt goed 💜

Leave a Reply